Жақында ҚМДБ өкілдері садақа, құдайы тамақ берудің жаңа ас мәзірін бекітті. Имамдардың айтуынша, 100 адамға ас беру шығыны 170 мың теңгеден аспауы керек. Дәл осындай сомаға мешіт жанындағы асханаларда дастарқан жаюға болады екен. Сондай-ақ діндарлар қабірлердің басын мәрмәр тастармен көтеріп, зәулім-зәулім кесенелер мен ескерткіштер қоюдың шариғатта жоқтығын, керісінше, мұның бос ысырапшылдық пен мақтангершілік болатынын алға тартып отыр. Жаңа ас мәзірі мен қабірге құлпытас қоюдың үкімін біз ҚМДБ Шариғат және пәтуа бөлімі меңгерушісінің орынбасары Сансызбай Құрбанұлынан білген едік.
– БисмилләҺ-ир-Рахман-ир-Рахим! ҚМДБ тарапынан бұған қатысты үш кітап, атап айтсақ, «Дін мен дәстүр» кітабының екі бөлімі мен «Жаназа пәтуасы» кітаптары шыққан еді. Кейбір аймақтарда ас беруді «құдайы тамақ», кейбір жерлерде «садақа» дейді. Бұл жерде ас мәзіріне қатысты бірнеше мәселені талқыладық. Біздің дінімізде той мен өлімнің дастарқаны бөлек болуы керек. Садақаға жайылатын ас мәзірінде қайғының белгісі көрініп тұруы тиіс. Оны аста-төк ысыраппен жасауға болмайды. Бұл – халықтың да талабы. Өкінішке қарай, қазір кейбіреулер бір-бірімен жарысып, тіпті садақа дастарқаны үшін несие алады екен. Сондықтан біз ысырапсыз ас берудің мәзірін бекітіп, алдымен, бұл бастаманың Петропавлда жүзеге асырылуын байқап, кейін Ақтөбедегі конференцияда оның кеңінен таралуын насихаттай бастадық.
ҚМДБ-ның бекіткен ас мәзіріне: бауырсақ, жеті нан, тары, құрма, қант, кәмпит, сары май, шай, өрік, мейіз, қаймақ, ет пен күріш кірді. Атап айтарлығы, бұл жерде дастарқанға қойылатын тағамдардың барлығы отандық өнімдер болуы тиіс. Шариғатта ысырапшылдық дұрыс нәрсе емес. Құран Кәрімде Алла Тағала: «Жеңдер, ішіңдер! Ысырап қылмаңдар! Ысырап қылушылар – шайтанның туыстары», – дейді. ҚМДБ өкілдері көтерген мәселені зиялы қауым мен ақсақалдар да қолдап отыр.
– Мейрамхана-кафелердің ас мәзірін байқасақ, той мәзірі мен ас беру мәзірінің айырмашылығы 1000-2000 теңге ғана. Орташа есеппен алсақ, Алматыда өтетін тойға 1 адамға – 5000-6000 теңгенің мәзірі жасалса, асқа – 3500-4500 теңгенің мәзірі дайындалады екен. ҚМДБ-ның мәліметінше, мешіттер жанындағы асханаларда ас берудің жалпы құны 100 адамға 170 мың теңгеден аспайды екен. Мұндай тиімді ас мәзірін ел ішінде қалай насихаттауға болады?
– Әрине, біз мүмкіндігімізше мұны ел ішінде айтып келеміз. Бірақ тойханаларды белгіленген сомаға байлап, мәжбүрлей де алмаймыз. Біздің мешіттер жанындағы асханаларда жетісі, қырқы, жылына дейін өткізетін шаралардың барлығы ысырапсыз өтіп жатыр. Қаза айтып келмейді. Адамның қашан, қандай жағдайда өлетінін бір Алла біледі. Тосыннан келген нәрсеге қабырғасы қайысып, анасынан, әкесінен, ағасынан айырылып жатқанда адамның одан да қиналып, жылқы іздеп, қарыз сұрап, ас беруі шариғатқа тура емес. Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) хадисі бар. Жафар деген сахаба қайтыс болғанда: «Туыстарына тамақ апарып беріңдер, олар қайғысымен мәшһүр болып қалды», – деген. Ақсақалдардың айтуынша, бұрын садақа беру қазіргідей ысыраппен өткізілмеген.
Бүгінде Петропавл, Ақтөбе, Қызылордадағы мешіттер жанындағы асханаларда ҚМДБ бекіткен ас мәзіріне сәйкес дастарқан жаю әдебі дұрыс жолға қойылған. Яғни, дастарқан қарапайым жайылып, ысырапқа жол берілмейді.
– Кейбір өңірлерде қазасы бар үйге көрші-қолаң, туған-туыс көмектесіп жатады. Мұның сауабы қандай?
– Қазақта ежелден ақтық деген нәрсе бар. Біреу қайтыс болса, сол үйге ұн, қой, май апарады. Мұндай жағдайда көршілер мен ағайын-туыстың қарасқаны – өте орынды. Сауабы мол. Әрине, ауылда көршілер бір-бірін жақсы таниды, көмектесіп, қарасады. Қалада, тіпті көпқабатты тас ғимараттардың әр бөлігінде тұратын көршілер бірін-бірі танымауы да мүмкін. Өкінішке қарай, қалаларда осындай үрдіс байқалады.
Қазіргі садақаларда қаншама мал сойылып, дастарқан бетінде қалып жатады?! Ақтөбеде бір жігіт маған: «Әкем көзі тірісінде: Бір сиыр – соғымға, бір сиыр – балаларды оқытуға тұрсын», – деген еді. Әкем кенеттен қайтыс болып, оның бауыры келіп, екі сиырды да сойып тастады. Еттің бәрі дастарқан бетінде қалды. Біз сол қысты қиын өткіздік. Інім екеуіміз киерге жылы киім таба алмадық» деген еді. Халық болған соң, шариғатта жүктелмеген нәрсеге баруға болмайды. Адамдар садақаға тамақ жеуге емес, көңіл айтуға барады. Сондықтан қонақасы деген нәрсені де мейрамханада өткізбей, той-думандатып жүрудің еш қажеті жоқ. Адамның қолы ашық болса, оны дастарқанға аста-төк шаша бермей, керісінше, сол ақшаны жетімге, жесірге бергені абзал. Сонда қайтыс болған адамға оның сауабы толығымен жетеді.
– Білуімізше, қабір, моланы қоршауға байланысты діни басқарма пәтуа шығарған. Өкінішке қарай, қабірлердің өзі ұзақтан қарағанда, мәрмәр тастармен апталған, биік күмбездер қойылған, тіпті ескерткіштер салынған мекендерге айналғандай. Басқа мұсылман елдерінде кездеспейтін мұндай кері нәрселерге біздің елде неге кеңінен жол берілген?
– Біз бұл жөнінде пәтуа да шығардық, ереже де жазып жатырмыз. Қазақстанның жері үлкен, бірақ жеріміз кең екен деп, қабірлердің бәріне күмбез бен мәрмәр тастарды қоя берсе, сырт көзге еліміз қабірстан сияқты көрінбей ме?! Исламда жерлеу мәселесі медициналық, экономикалық әрі адамгершілік жағынан да өте қолайлы. Медицина жағына тоқталсақ, адамды Алла Тағала топырықтан жаратқан. Құран Кәрімде Алла Тағала: «Бірінші – топырақ, сосын – лай, кейін ашыған лай мен кепкен кесек», – дейді. Осы процесс қайталанады. Адам өлгеннен кейін киімін шешпесе, қатып қалады, одан кейін жабысқақ болады, лай болады, сосын топыраққа айналады. Ер кісіні үш – кебінге, әйелді – бес кебінге орау керек. Ол тез арада шіріп кететіндей жұқа болуы тиіс. Мұсылман қабірі ешқашан да сасымайды. Кездейсоқ беті ашылып қалса, ешқандай да эпидемия, ауру таралмайды. Басқа діндерде мәйітті өртейді. Құдай сақтасын, көз алдыңда әкеңнің, шешеңнің өртенуі қалай аянышты?! Табытқа салғанда, оның ішінде жатқан мәйіт ботқаға айналғандай процестен өтеді. Егер табыт ашылып қалып, оны тышқан, қасқыр жесе, ауру тарайды. Ауру аң малға шапса, ол құтырады. Малдың құтыруы осыдан.
Ең алғаш мұсылман салтымен Адам (ғ.с.) осылай жерленді, қиямет күніне дейін адамдар солай жерленеді. Қабірге жерленгеннен кейін 40 жыл өткен соң, ол жерге адамдарды басынан бастап жерлей беруге исламда рұқсат береді. Бірақ қазіргі күні кейбіреулер қабірлердің басына кесенелерді тұрғызып, цемент құйып, кеңейтеді. Мұндай молалар 40 жыл емес, 100 жылдап тұра беретін шығар. Сосын бір мола толған соң, екінші жақтан адам жерлеуге жер іздейді. Мұның бәрі бостан-босқа әурешілік. Тіпті кейбір мола басындағы мәрмәр тастарды қарасаңыз, оған 1-2 пәтердің ақшасы кетеді екен?! Бұл қаржыны әкесінің атынан садақа етіп әлеуметтік жағдайы төмен жас отбасыларына берсе, оның сауабы барып тұрмай ма?!
Пайғамбарымыз (с.ғ.с) өзі сүт бауырының басына тас қойған. Осман ибн Мазунды жерлеп болған соң, қабірін оңай тауып алу мақсатында бір тасты көтеріп әкеліп, белгі үшін бас жағына қойған. Мәселен, көптеген мұсылман елдерінде қабірлерде жатқан туыстарының аты-жөндерін компьютерге енгізіп қояды. Мысалы, келушілер әкесінің атын атаса, оның қай қатарда жатқанын біле алады. Басына барып, Құран оқытып, дұға етіп қайтады. Бізде қай кезеңде болсын молада құрылыс жүріп жатады. Бұл шариғатқа дұрыс келмейді. Кезінде біздің ата-бабаларымыз қабірді тұрғызған кезде тамды не үшін салған? Себебі, ұзақтан келген туған-туыстары қасқырдан, иттен, жауын-жаңбырдан уақытша сол жерді паналау үшін тұрғызған. Екіншіден, мұны шекараны белгілеу үшін қойған. Мәселен, басқа елдермен шекаралас Атыраудағы бауырларымыз бейітті неге үлкейтіп салған? Мына жерде «Әлібектің бейіті, мына жерде Бұтпайдың бейіті» деп елдің шекарасын да белгілеп жүрген. Құдайға шүкір, қазір жағдай басқа. Ұзақ жерден шыққан адамдар бейіт басына көлікпен барады. Жаңбыр-жауыннан сол жерде қорғана алады. Екіншіден, шекарамыз да белгіленген.
Естуімізше, Шам өлкесіндегі әл-Фараби бабамыздың кесенесіне барып-қайтқан ағаларымыздың айтуынша, оның басында кішкентай ғана тас тұр екен. Біз де бұл тұрғыдан өзімізді шектеуіміз керек. Егер мұсылмандар жатқан қабірлер қоршалып тұрған болса, онда оның әрқайсысын жекелеп қоршаудың қажеті жоқ. Қабірді қоршауға шамасы келмеген кісілер оны адамның беліндей көтеріп қойса жеткілікті. Жауын-шашынның қабірге түскені дұрыс. Себебі, оның үстіне шөп өседі. Шөп өскен соң, Алла Тағаланы дәріптейді делінген. Бұдан қабірде жатқан адамға оның сауабы тиеді.
– Неге елімізде қабірді қоршауға байланысты бірізді ұстаным жоқ? Біреу әкесінің басына ескерткіш қойса, енді бірі суретін салып қояды…
– Мұның басты себебі – дінді түсінбегендіктен. Расында да, алғашында бейіт басына сурет қойып та жүрді. Бұл шариғатта мүлдем дұрыс емес. Құран аяттарында «сурет қойылған адамның құлайтыны және мұның аяқасты болатыны» айтылған. Бұл жерде тек атын жазып қойса болғаны. Мұның бәрі жарыстан басталған жайт. Кезінде перғауындардың зәулім-зәулім пирамидаларды салғандағы сөзі – «Мен көзім тірі кезінде адамдардан өзгеше болғанымдай, өлгенде де адамдардан өзгеше болып тұрайын» дегені еді. Мұның бәрі адасқандық. Алла Тағала адамды топырақтан жаратты, сол топыраққа бәріміз қайтамыз. Сондықтан бұдан гөрі, исламдағы бес парызды орындап, тәубеге келу керек. Мәселен, мұсылман елдерінде біреудің әкесі қайтыс болса, көп кітаптар сатып алып, оқулықтар таратады. Құран кітаптарын мешітке апарып береді. Әр кітаптың артына «Осы кісінің атына дұға қылып қойыңдар» деп жазады. Тағы бір кісілер күн ыстықта көшелерге салқын суды қойып, тегін таратады. Ол жерде де «мына кісінің атына дұға қылыңдар» дейді. Яғни, мұның бәрі адам игілігіне жұмыс істеуді көздейді. Бізде сауаптың мән-мағынасын түсіне бермейді.
– Діни-ағартушылық бағыттағы жұмыстарыңыз қалай жүріп жатыр?
– Бұл бағыттағы жұмыстар жанданып жатыр. Біз Дін істері және азаматтық қоғам министрлігі, әкімшіліктер жанындағы ішкі саясат басқармаларының да бұл салада өз жұмыстары барын білеміз. Әрине, тек қана имамдардың айтуымен көп мәселе шешіле бермейді. Бүгінгі таңда біздің имамдарымыздың көбісі – жастар. Оларға біреу «тәйт» десе, көңілдері тез қайтып қалады. Себебі, қазақтың баласы үлкен сөйлеген соң, үндемей қалады. Кешегі Ақтөбедегі конференцияда ақсақалдар жас имамдардың айтқаны тура деген тоқтамға келіп, елге осыны үндейтін болды.
Бір айта кетерлігі, кезінде Тәжікстанда да адам қайтыс болғанда, жаппай мал сою үрдісі болыпты. Бірақ бұған үкіметтік деңгейде тоқтау салған соң, қаншама сиыр, қой пайда болып, халықтың әл-ауқаты дұрысталған?! Бізде адам қайтыс болғаннан кейін қырқына дейін әр бейсенбі сайын қой сойып жатады. Мұның барлығы да ысырапшылдық. Бұл түбінде жақсылыққа апармайды. Сондықтан діндарлардан ақыл-кеңес алған дұрыс.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Кәмшат ТАСБОЛАТ
Пікірлер (0)
Тіркелген қолданушылар ғана пікір қалдыра алады. Сайтқа кіру